Home > Komputer > Tips Memilih dan Membeli Ultrabook

Tips Memilih dan Membeli Ultrabook

Mungkin Anda baru pertama kali akan membeli ultrabook, pastikan Anda mengetahui bagaimana tips memilih ultrabook tersebut. Perkembangan notebook saat ini telah sampai pada babak baru, di mana notebook kini hadir dengan dimensi lebih tipis / slim dan mempunyai berat yang jauh lebih ringan berbanding pendahulunya yang mempunyai dimensi lebih tebal dan berat. Notebook super tipis ini biasa juga disebut sebagai Ultrabook. Jangan hanya dilihat dari bentuknya yang tipis, kerana Ultrabook tetap mampu menawarkan prestasi yang sangat baik. Beberapa ultrabook bahkan sudah mengguna pemproses serta kad grafik terbaru yang sangat serasi untuk pekerjaan kreatif sekalipun. Selain itu, ultrabook juga tetap mampu menyediakan kapasiti hardisk yang besar, sehingga anda tidak perlu bimbang untuk menyimpan fail-fail bersaiz besar.

Tidak semua Ultrabook menawarkan kemudahan pada kita. Pasalnya, ada beberapa ultrabook yang hanya mengutamakan dimensi tipis, tapi tidak disertai prestasi pengkomputeran mumpuni. Semak beberapa tips ini jika anda merancang untuk membeli sebuah ultrabook terbaik.
Kebanyakan ultrabook menggunakan Buttonless touchpad (tanpa butang) untuk membuat reka bentuk mereka semakin ramping. Tapi hal ini justeru akan mengorbankan ketepatan ketika anda menggunakannya. Pilihlah ultrabook yang menawarkan keselesaan touchpad seperti Acer Slim Aspire S3 yang meraih anugerah sebagai Best CES Design Innovation Award 2012 atau Acer Slim Aspire S5 yang juga meraih anugerah Best of CES 2012.

Tips Memilih dan Membeli Ultrabook_2

Pilih Ultrabook yang tidak hanya menggunakan hard disk tradisional, tapi juga mengguna pakai solid state drive (SSD). Seperti misalnya Acer Slim Aspire S Series yang sudah mempunyai hard drive 320GB dan SSD 20GB. Penggunaan dua hard drive ini boleh dibilang yang terbaik di dunia kerana kapasiti simpanan Ultrabook menjadi besar dan membuat proses booting dan resume lebih cepat.

Pertimbangkan pula durabilitas Ultrabook sebelum anda membeli. Acer Aspire S series misalnya, covernya diperbuat dari magnesium-aluminium alloy yang kuat, sehingga mampu memberikan perlindungan kepada komponen-komponen di dalamnya. Pertimbangan lain juga boleh dilihat dari saiz skrin, resolusi, dan kualiti gambar yang disajikan. Hal ini dapat kita lihat di Acer Slim Aspire M5 yang menggunakan skrin 15,6 inci HD Acer Cine Crystal backlit TFT LCD, sehingga resolusi gambar menjadi lebih tinggi. Gambar yang dipaparkan pun lebih jelas dan jernih.

Ports / Slots yang ditawarkan menyokong keperluan. Kebanyakan Ultrabook hanya mengejar ketipisan. Oleh sebab itu, tak usah hairan jika banyak ultrabook mengorbankan beberapa port-nya. Tapi tak perlu khuatir, sejak dilancarkan 1 Jun 2012 lalu, Acer telah menambah ciri-ciri Magic Flip I / O port panel pada Acer Slim Aspire S5. Notebook yang satu ini mempunyai bahagian tambahan di belakangnya yang boleh keluar dengan hanya menekan sebuah butang. Panel khas yang nantinya keluar tersebut menyimpan beberapa ports tambahan seperti HDMI, USB 3.0, dan 20 Gbps Thunderbolt.

Terkini, pertimbangkan pula daya tahan bateri yang ditawarkan Ultrabook tersebut. Acer Malaysia sudah mampu menghadirkan Ultrabook yang mampu diajak bekerja hingga 8 jam lebih tanpa charger elektrik. Adalah Acer Slim Aspire M5, yang juga merupakan penerus dari generasi Acer Timeline yang terkenal atas daya tahan bateri. Dengan daya tahan bateri yang ditawarkan Acer Slim Aspire M5, anda tak perlu lagi sibuk mencari terminal elektrik untuk men-charge notebook yang kebanyakan hanya menawarkan daya tahan bateri rendah.

 

Hubungi DimensiData.com

Tentang DimensiData

DimensiData.Com adalah Pusat Belanja Komputer untuk pribadi dan perusahaan Terlengkap dan termurah di Indonesia. Kami menyediakan komputer, laptop, notebok, server, printer, scanner, hard disk, storage nas dengan harga murah dan bergaransi resmi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.